Systima startet i slutten av 2019 / starten av 2020 med å planlegge for å satse tungt innenfor software bransjen. I starten av 2020 startet vi å skrive første kodelinje hvor ting utviklet seg deretter. I slutten av 2020 lanserte vi vårt første offentlige system som var et fakturaprogram. Det skjedde derfor lite offentlig i 2020 da det var mest arbeid internt blant utviklerne. 2021 var derfor det året hvor ting startet å skje, og utviklingen og veksten har vært veldig spennende.
Lansering av fakturaprogram
2021 startet med at vi hadde lansert et gratis fakturaprogram. Vi hadde begrenset med resurser å bruke på markedsføring og promoterte via Facebook, Instagram og Linkedin. Både på våre egne profiler, private profiler og på relevante grupper. Vi fikk fort nye brukere og ordet spredde seg raskt.
Fakturaprogrammet ble lansert med kun nødvendige funksjoner, hvor det i mange måneder ble gjort oppdateringer på mer avanserte funksjoner. Det første halvåret hadde vi oppdateringer flere ganger hver eneste uke med alt fra guider på hver side så det er enklere forstå Systima, oppdateringer, fiksing av bugs, brønnøysund integrasjon, lansering av dashboard, enklere innlogging med Google og Facebook, mulighet til å legge til IBAN og SWFIT på faktura, mulighet for å lage fakturautkast, mulighet til å legge til egen logo på faktura og masse masse mer.
De fleste av våre oppdateringer var en selvfølge på hva vi følte vi måtte utvikle, mens andre oppdateringer har kommet på bakgrunn av tilbakemeldinger fra våre brukere.
Rask vekst med nye brukere
I skrivende stund har vi 2688 unike brukere, som tilsvarer over 200 nye unike brukere i måneden. Brukerveksten har fortsatt og fortsatt, og vi opplever en stor organisk vekst. Dette er et godt tegn på at mange liker løsningen vår og anbefaler Systima til venner og bekjente.
Medieoppmerksomhet
Systima har vært såpass heldige og hatt en god del oppmerksomhet i media i tidlig fase. Vi har tidligere vært med i en podcast med Vitari hvor vi snakker om hvordan vi ser på fremtiden til regnskapsbransjen.
Systima har også vært på forsiden av Finansavisen hele 2 ganger. Vi har også vært med på en podcast som heter "Veien hit" som er laget av Finansavisen.
Ny partner og fremtidig daglig leder
Helt i starten av året fikk vi gleden av å få Joachim Øvang med på laget som medeier. Joachim har kjøpt en stor post av selskapet og kommer til å være med på å drifte og bygge opp selskapet sammen med eksisterende eier Robin Røed. De har hatt et selskap sammen i 4-5 år og det var derfor naturlig å satse sammen videre.
Joachim Øvang kommer til å jobbe som daglig leder sammen med Robin Røed.
Storsatsning på regnskapsprogram
Så fort Systima fakturaprogram var lansert ble det jobbet med ulike oppdateringer og nye funksjoner. Vårt langsiktige mål har alltid vært å lansere et regnskapsprogram og alle oppdateringer til og med nå har vært funksjoner vi ønsker å ha i regnskapsprogrammet. Dagens fakturaprogram har gjort det enklere å teste funksjonalitet så vi ikke måtte lansere et komplett system uten brukertesting.
Fra ca mai 2021 var det fullt fokus på regnskapsprogram internt. Alle utviklerne og lederne har jobbet beinhardt for å planlegge alle ulike moduler, lære seg nødvendig logikk, knytte nettverk med regnskapsbransjen og alle andre tiltak som var nødvendige for å kunne lansere et komplett regnskapsprogram. Systima har også valgt å lansere et eget lønnssystem. Planen for lansering er første halvår 2022.
Eget lønnssystem
Vi har valgt å lansere et eget lønnssystem. Dette blir mest sannsynlig lansert sammen med regnskapsprogram. Slik vi forstår det vil da Systima være en av de få (eller eneste) i Norges om har lansert et regnskapsprogram med eget lønnssystem fra dag en.
Over 150 potensielle investorer
Vi har markedsført at vi kommer til å se etter potensielle investorer før sommer 2022. Systima kommer mest sannsynlig til å gjøre dette før påsken 2022 og har nylig laget en verdsettelse og hatt første seriøse investormøte.
Vi har fått henvendelser fra over 150 potensielle investorer, hvor det er alt fra store aktører i bransjen, børsnoterte selskaper, kjente investorer med mer. Vi gleder oss til å ta dialogene videre og starte nyåret med masse spennende møter.
Godkjent skattefunn søknad
Systima avsluttet året med å få godkjent søknad hos Skattefunn. Det betyr at Forskningsrådet tror på de ulike innovative løsningene Systima tenker utvikle. En godkjent søknad hos Skattefunn gjør at Systima får dekket ca 19 % av alle kostnadene sine i en 2 års periode. Disse pengene vil utelukkende bli brukt til videre vekst. Dette vil være summer av betydelig beløp.